Het beheren van een website kan leuk en interessant zijn. Zeker wanneer u er financieel ook nog eens wijzer van wordt. Dat is waarom zoveel webmasters graag hun website hoger in zoekmachines terecht zien komen. Maar dat is vandaag de dag zo simpel nog niet. Want Google bijvoorbeeld wijzigt haar algoritme, wat ze gebruikt bij de waardering van websites, regelmatig en zorgt er daarmee voor dat het voor kwaadwillende spammers lastiger wordt de zoekmachine resultaten te beïnvloeden. Tegelijkertijd betekent dit ook dat het voor de professional moeilijker is een goede positie op te bouwen.
Kwaliteit en kwantiteit zijn de sleutelbegrippen van de zoekmachine. Wanneer een gebruiker namelijk op zoek is naar pizza’s die in Groningen worden thuisbezorgd en de eerste vermeldingen in de zoekmachine hebben betrekking op de openingstijden van de buurtsuper in Maastricht, dan krijgt hij de antwoorden niet die hij zoekt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Er is een zoekmachine veel aan gelegen dat ze exact levert wat u verwacht en wilt. Alleen dan komt u namelijk terug en alleen dan blijft het verdienmodel van de zoekmachines (advertenties) overeind.
Zoals in de vorige alinea besproken gaat het bij topposities in de zoekmachine om kwaliteit en kwantiteit. Eén pagina websites zijn uit en platforms of kennisbanken zijn in. Het verschil zit hem vooral in de toegevoegde waarde voor de bezoeker en hoe meer waarde u toevoegt over één specifiek en bepaald onderwerp, hoe aantrekkelijker de zoekmachines uw website vinden, in eerste instantie dan. Want wanneer uw website eenmaal is opgenomen in de zoekresultaten wordt het tijd om deze naar boven te dirigeren.
De eerste stap is natuurlijk het produceren van waardevolle content en uw website optimaliseren met verschillende SEO tools. Gebruikt u WordPress dan is de plugin “SEO by Yoast” een aanrader. Deze helpt u namelijk om de zoekmachines duidelijk uit te leggen waar uw website en zelfs de individuele pagina’s betrekking op heeft.
Staat de website zelf dan is het tijd om met linkbuilding aan de slag te gaan. Dit is een proces wat nader onderzocht moet worden, want er komt veel meer bij kijken dan op het eerste gezicht lijkt. Het artikel over linkbuilding op deze website legt u uit wat u moet doen en hoe lang het gemiddeld kan duren voordat u echte resultaten ziet.