Iedereen die in het bezit is van een eigen website wil niets liever dan dat deze ook gevonden wordt door de juiste doelgroep. Door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie kan de zoekmachine een beter inzicht krijgen over wat u voor wie vertelt op uw website. Dit proces bestaat uit een aantal stappen welke eigenlijk voor iedereen uitvoerbaar zijn. Door de grote hoeveelheid concurrerende websites is het noodzakelijk dat u op een professionele manier te werk gaat. Anders biedt u de gelegenheid aan de concurrentie om u voorbij te rennen.
Zoekmachine optimalisatie begint bij de naam van uw website. Wanneer deze niets aan de verbeelding overlaat, weet uw doelgroep direct wat ze te wachten staat. Er bestaat daarmee een direct causaal verband tussen de snelheid waarmee uw website wordt opgenomen in de zoekresultaten en de naam die u hanteert voor de website.
Nadat u de juiste (domein)naam heeft uitgekozen zult u informatie moeten bieden die uw lezers wíllen weten. Een professioneel en grondig onderzoek naar het zoekgedrag van uw doelgroep is noodzakelijk. Om u een voorbeeld te geven, deze website heet “Linkbuilding voor Webmasters” wat wil zeggen dat het doel is dat mensen met een eigen website die deze website graag naar de hoogste regionen in Google, Yahoo en Bing willen dirigeren hier op de juiste plaats zijn. Alle artikelen op deze website zijn gericht op vragen die deze doelgroep zou kunnen hebben. Daarbij is bekeken of het realistisch is op bepaalde keywords een “wedstrijd” om de eerste positie in de zoekmachine aan te gaan met de concurrenten. Er zullen namelijk altijd professionele, multi-nationale ondernemingen zijn die een heel leger aan SEO professionals full time aan het werk zetten om hun eigen website constant op nummer één te hebben. Het is absoluut niet realistisch om te verwachten dat het klein MKB deze partijen kan verslaan in de zoekmachine.
Met de juiste (domein)naam en zoekwoorden – ook wel keywords genoemd – bent u er nog niet. Want u moet (ja het moet) artikelen gaan schrijven die een antwoord geven op de vraag die uw bezoeker van een website kan hebben. Om dicht bij huis te blijven, mensen die meer willen weten over “zoekmachine optimalisatie website” zoeken over het algemeen naar informatie over domeinnamen en titels van een website, SEO, keywords en linkbuilding. Dit artikel kan daarmee als leidraad dienen voor de inrichting van uw eigen website.
Zoals gezegd, veel bezoekers van deze website hebben een bovenmatige interesse in een proces wat linkbuilding heet. Linkbuilding is nog steeds de manier voor zoekmachines om te kunnen bepalen of een correct geoptimaliseerde website (of individueel artikel op een website) een toppositie in de zoekresultaten van de zoekmachines verdient. Linkbuilding is daarmee een soort “stemmensysteem” waarbij de website met de meeste (kwalitatieve) stemmen in grote lijnen de hoogste positie krijgt. Dat er veel meer dan de hoeveelheid links bij komt kijken leggen we in dit artikel verder op deze website uit.